کمی بیشتر در مورد زنبور عسل بدانیم


زنبورعسل هدیه خداوندی به طبیعت و انسان است. شاید وقت آن رسیده بیشتر در مورد این حشره پرخاصیت بدانیم ، همه ما حداقل برای یکبار هم که شده، زنبور عسل را از نزدیک دیده ایم. زنبور عسل یکی از مهم ترین حشره های موجود بر روی کره زمین است. به گفته محققان عدم وجود زنبور بر روی زمین مشکلات بسیار زیادی را برای انسان و نوع زندگی در این کره خاکی ایجاد می کند. به همین علت است که زنبور عسل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و از گذشته تا به امروز بر روی کره زمین وجود داشته است.
تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که وجود زنبور در روی کره زمین به ۱۵۰ میلیون سال قبل بر می گردد. در واقع زمانی که هنوز انسان ها بر روی کره زمین زندگی نمی کردند، زنبور در این کره مشغول به زندگی و استفاده از طبیعت زیبای خداوندی و گرده افشانی برای رشد و تکثیر گیاهان مختلف بوده است.
زندگی اجتماعی زنبور عسل نمونه واضحی از هماهنگی و تقسیم بندی وظایف در زندگی اجتماعی است. به همین علت بسیاری از دانشمندان زنبورعسل را برای بررسی رفتارهای اجتماعی انسان ها نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. زنبور به راستی نمونه ای کامل از نظم و هماهنگی و دقت در جزئیات همه چیزاهایی است که خداوند در وجود این حشره به صورت غریضی قرار داده است.

بدن زنبور عسل از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟
صحبت از بدن زنبور عسل نیاز به مطالب تخصصی و مجزایی دارد؛ اما به طور کلی ساختار بدن زنبور عسل را می توان به قسمت های مهمی تقسیم کرد که هر کدام از آنها وظایف خاصی را بر عهده دارند. سر، سینه و شکم 3 قسمت اصلی بدن زنبور عسل را تشکیل می دهند. دیگر اجزاء بدن زنبور همگی به این 3 قسمت متصل شده اند.
تمامی این اجزاء کمک می‌کنند تا زنبور عسل وظایف اصلی خود را که شامل پرواز کردن و گشت‌زنی، جمع آوری شهد و گرده گل و همچنین انتقال و تولید بره موم به کندو است را به خوبی انجام دهد. تمامی اجزاء بدن زنبور از موهای بدن این حشره گرفته تا طراحی پا و حتی نوع معده، به گونه ای است که برای انجام وظایف آن مشکلی پیش نیاید.
یکی از مهمترین قسمت هایی که در بدن زنبور عسل قرار دارد و باعث شده این زنبور نسبت به دیگر حشره ها شرایط خاصی را داشته باشد، غده های درون بدن زنبور کارگر است. این غده ها کمک می کنند تا فراورده های مختلفی که توسط زنبور تولید می شود، در بدن این حشره شکل گیرد. از غده های بزاقی گرفته تا غده های بویایی و حتی غده مخزنی که مربوط به مدفوع زنبور عسل است، همگی برای یک هدف واحد شکل گرفته اند و آن چیزی نیست جز انجام وظایف زنبور عسل.
شاید نبودن یک غده برای ذخیره سازی مدفوع کل سیستم بهداشتی کندو را به هم بریزد. همچنین اگر غده های لاروهای چندروزه توانایی ترشح ژل رویال را نداشته باشد، زندگی در کندو به اتمام می رسد. تمامی موارد به صورت حساب شده برای زنبور در نظر گرفته شده و این قدرت خداوند را برای خلق یک حشره همه چیز تمام در دنیا را نشان می دهند.

زندگی زنبور عسل
زنبور خواص مختلفی برای زندگی انسان ها دارد. این خواص نشئت گرفته از فیزیک بدنی و نوع زندگی این حشره است. هنوز هم بسیاری از محققان بر این باورند که با گذشت قرن ها مطالعه در مورد زنبور عسل، هنوز هم ابعاد زیادی از زندگی این حشره شگفت انگیز پنهان باقی مانده است.

زندگی اجتماعی زنبور
یکی از مهم ترین مواردی که زنبور عسل را در بین دیگر حشره ها خاص کرده، نوع زندگی اجتماعی آنها است. زنبورها بدون کندو چند روز بیشتر دوام نمی آورند. در واقع اگر زنبوری جدایی از کلونی خود قرار گیرد، به راحتی از بین می رود.
نیاز زنبور به بودن در محیطی به نام کندو و قرارگیری در جامعه ای به نام کلونی باعث شده تا به زندگی اجتماعی پایبند باشد. زندگی اجتماعی باعث شده تا هر زنبور نسبت به وظایف خود آگاه بوده و برای حفظ این کلونی و حفظ بقاء جامعه خود تلاش کند. همین موضوع مهم، باعث شده تا زنبور تا این اندازه مهم شود.

انواع زنبور عسل
به طور کلی 3 نوع زنبور در کندو وجود دارد. زنبور نر، زنبور کارگر و زنبور ملکه. زنبور نر وظیفه چندانی در کندو به عهده نداشته و تمام وظایف بر روی دوش زنبورهای ماده یا همان زنبوران کارگر است. زنبور ملکه نیز یک زنبور ماده همانند دیگر زنبورهای کارگر بوده که در زمان تولد به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و با شرایطی که برای آن وجود داشته به مقام ملکه رسیده است.
زنبوران کارگر، خود وظایف مختلفی را بر عهده دارند. برخی از آنها وظیفه نگهبانی از کندو را بر عهده می گیرند و برخی دیگر باید همواره در تکاپو برای جمع‌آوری شهد، گرده گل و بره موم یا موادی برای ساخت موم های کندو باشند. تمامی این ها نشان می دهد که نوعی دسته بندی کاری در بین زنبوران عسل کارگر وجود دارد تا حکومتی به نام کندو را اداره کنند.
جالب است بدانید که زنبوران کارگر و نر، عمر چندانی ندارند و آنچه که باعث حیات کندو می شود، تخم گذاری زیاد ملک است. ملکه روزانه تعداد زیادی تخم می گذارد که در مدت 2 هفته به زنبور کارگر بالغ تبدیل شده و می‌توانند برای انجام وظایف زنبورهایی که دیگر زنده نیستند، مشغول به کار شوند. تمامی آموزش ها به صورت غریزی انجام می‌شود تا زنبور بتواند به تمام وظایف خود عمل کند.

زندگی زنبور در دنیای مدرن
در دنیای امروز زندگی زنبور عسل وابسته به انسان است. با توجه به آلودگی های زیست محیطی و وجود انواع آفات برای کندوی زنبور عسل، زنبورها به تنهایی نمی تواند تمامی مشکلات موجود در کندو را حل کنند. تنها در صورتی این امکان وجود دارد که کندو در دل کوه و به دور از آلودگی‌های زیست محیطی که انسان ایجاد کرده باشد. به همین علت شغل زنبورداری که در گذشته تنها به جمع آوری عسل از کندوهای طبیعی اختصاص داشت، امروزه به شغل بسیار بزرگی تبدیل شده است. در این شغل یک فرد به عنوان زنبوردار باید انواع بیماری های زنبور عسل، نژادهای زنبور عسل و موارد مختلفی را بشناسد تا از پس زنبورداری برآید.
زنبورداری شغلی پر مشقت است که کمک می کند زنبور عسل تولیدات خود را به نحو احسنت انجام دهد و از مرگ و میر به دلیل آفات مختلف در امان باشد. تقریبا می توان گفت با توجه به نیاز زیاد مردم دنیا به عسل، نبود شغل زنبورداری نه تنها باعث افزایش قیمت عسل طبیعی و دسترسی کم مردم به فراروده های مختلف زنبور می شود؛ بلکه ممکن است حیات زنبورها نیز به خطر بیافتد.

سخن آخر
آنچه که در این مطلب اشاره شد، تنها بخشی از نکات و اطلاعات در مورد زنبور عسل بود. در مجله عسلنا قصد داریم اطلاعات جامعی در مورد زنبور به شما ارائه کنیم. پیشنهاد می کنیم حتما با پیگیری مطالب مختلف، اطلاعات خود را در مورد این حشره شگفت انگیز که از معجزات الهی است، بیشتر کنید.